top of page
  • Jakub Šafránek

Jak prezentovat vědu (pro mediky, lékaře a vědce) - I.


Vědci a lékaři jsou v prezentačních tipech opomíjená kategorie a přitom je to skupina, která prezentuje velmi často a úspěch jejich prezentace může přinést nejen potlesk jako u klasické prezentace, ale může mít často za následek lepší péči, kvalitnější léčbu a dokonce zachráněné životy.

Jak tedy prezentovat, když jde o zdraví pacientů?

Pokud jste vědec, medik, nebo lékař, pak je pro nás první tip v našem seriálu. Musíte si uvědomit, že ve vaší prezentaci nejde jen o fakta. Kdyby lidé chtěli slyšet jen fakta, nezvou vás na konferenci. K tomu dostat se k vašim faktům by jim stačilo přečíst si jen váš odborný článek, studii nebo knihu/skripta.

V prezentaci jde o něco víc, především tedy:

Logos (racionálno), Ethos (charakter) a Pathos (emoce) v trojúhelníku

Ethos.

Lidé potřebují mít pocit, že jde opravdu odbornicí na dané téma. Musíte si získat důvěryhodnost - buďte dobře připravení, mějte slajdy s dobrým designem, buďte na akci včas, několikrát si prezentaci vyzkoušejte před akcí. Ukažte vaše zdroje a úspěch - to vše může zvýšit váš ethos.

Pathos.

Ano, i ve vědecké prezentaci můžete využít emoce či empatii. Empatie vzhledem k publiku - aby se cítili dobře, viděli dobře na prezentaci a abyste se připravili na možné dotazy z publika. Projděte se v botech publika - zamyslete se nad tím jaké problémy publikum řeší a buďte pro ně užiteční.

Logos.

Zde je váš čas. Zde jde o fakta, čísla, studie. Zde nebudete mít podle mého problém - nezapomeňte ale publikum nezahltit - většina vědeckých prezentací které ladíme trpí na příliš mnoho prezentací. Zkuste vybrat opravdu to nejdůležitější. Spojte zajímavé zdroje dohromady a najděte zajímavé závěry, které publikum může využít. Cilte na méně času, než na konferenci máte - pokud máte 20 minutový blog, plánujte jako kdybyste mluvili 15 minut. Typicky mají řečníky problém skončit včas - odlište se a nebojte se skončit klidně dříve, nikdo si stěžovat nebude.

Co se vám v prezentacích osvědčilo a co jste z našeho článku využili? Dejte nám vědět v komentářích dole.

Líbil se vám článek? Sdílejte ho, pomůžete tak ostatním.

83 views0 comments

Recent Posts

See All

Prezentace jsou jako Vánoce

Někdo na Vánoce hází nálepku "komerční" nebo "materialistické". Velká škoda, Vánoce jsou přeci takové, jaké si je uděláme. Může to být krásný čas s rodinou a přáteli v pohodové atmosféře, při kterém s

Když si vezmete na prezentaci jiné ponožky

Dneska se dívám na nohy a koukám, že mám úplně jiné ponožky. Na první pohled vypadají stejně, ale každá je vlastně úplně jiná. Člověk má důležitou prezentaci, schůzku nebo workshop a tohle ho může roz

bottom of page