top of page
  • Writer's pictureJakub Šafránek

Deset věcí, které by měl dělat každý profesionální trenér či trenérka


Jsou dovednosti, které odlišují profesionálního trenéra od amatérů. Za osm let co školíme prezentační dovednosti ve firmách jsme přišli na to co funguje a co ne a pokusím se vám tak dát několik bodů na které si dávejte pozor, pokud chcete být školitel-profesionál.


Pojďme na to.


1) Neberte každou zakázku

Jako freelancer máte možná pocit, že musíte brát vše, co vydělává peníze. Není to tak. Špatný klient = špatný výsledek = špatná reference. Dobře si rozmyslete jestli je zakázka opravdu pro vás. Pokud jsou problémy hned na začátku a máte z poptávky špatný pocit, raději doporučte někoho jiného. Poděkujete pak sami sobě.


2) Dobře si vyjasněte co zákazník očekává

De facto každý u nás poptává stejné služby, ale každý očekává něco jiného. Někdo chce ať účastníky inspirujeme, někdo chce intenzivní trénink, někdo chce ukázat nové trendy, někdo jen práci s firemními prezentaci, někdo úplně něco jiného.


Zeptejte se na jednoduchou otázku - "Jak by pro vás vypadal opravdu dobrý výsledek naší práce a jak byste ho poznali?" Tohle vyřeší spoustu otazníků a vy budete dodávat to, co zákazník chce. Ne to, co si myslíte, že chce.


3) Buďte profesionál

Buďte na míste minimálně o hodinu dřív. Mějte připravené pěkné slajdy. Investujte do dobrého prezentéru, do dobrého počítače, do dobrého mobilu a jiných nástrojů, které používáte. Oblečte se profesionálně. Naučte se psát kvalitní texty. Odpovídejte vašim zákazníkům. Tohle je úplný základ, ale stejně ho spoustu lidí neřeší nebo řeší nedostatečně.


4) Opravdu si požádejte o občersvení

Maslow se neokecá. Když by to šlo, nedělal bych žádná školení bez občersvení. Protože bez toho říkáme účastníků, že na to tak trochu někdo prostě kašle když není schopný zajistit ani vodu, džus, kafe a čas a nějaké to jídlo. Dobré občerstvení nejen že akci hodně přidá, ale účastníci se budou cítit dobře a vy budete mít daleko lepší pozici.


5) Neslibujte

Spoustu profesionálů pořád něco slibuje a půlku z toho pak nesplní. Nikdo se jich ale neprosil aby to slibovali. Slibujte jen to nutné a u zbytku se prostě snažte dodat co nejlepší práci, není potřeba slibovat hned skvělý výsledek když má vaše práce tolik proměnných, které neovlivníte. Jasně, vy se snažte na maximum, ale někdy je to v tréninku taky o štěstí (na skupinu, na firmu, na to jak si sednete,...).


6) Naučte se skvěle prezentovat

Možná měl tohle být první bod. Investujte do kurzů rétoriky, přihlašte se do klubu Toastmasters, natočte se několikrát a poproste někoho o pravidelnou zpětnou vazbu. Pokud jste trenérka, musíte to dělat dobře, jinak jste pokrytecká.


7) Naučte se nejdříve poslouchat, pak mluvit

Trenéři mají tendenci moc mluvit. Mluvíme moc, protože nás firmy platí za to, abychom mluvili. Není to tak? Ne tak docela. Lidí potřebují mít pocit, že jim opravdu nasloucháte. Když posloucháte, tak to dělejte naplno. Nečekejte jen na prostor až budete moci mluvit. Kdo k vám o přestávce/obědě přijde, toho se snažte nejdříve vyslechnout. Rady dávejte ideálně jen tehdy, pokud vás o to někdo žádá. Jinak na to je čas v tréninku.


8) Hned po tréninku si sedněte a pošlete všem follow-up

Je skvělé, když druhý den ráno má každý v mailu follow-up email s nejdůležitějšími poznámkami ze školení, nějaký pěkný handout a může se vracet příp. k vašim slajdům. Tohle každého potěší a vypadá to, že jste si dali záležet a investovali ještě tu půlhodinu po školení napsat pěkný email. Dělejte to hned po skončení tréninku, jinak to budete mít tendenci odkládat.


9) Investujte do knížek

Knížky jsou za nás nejsnadnější způsob jak se něco naučit. A ten nejlevnější. Každý měsíc si kupte jednu knihu na téma vašeho tréninku a přečtěte si jí. Jedna kniha za měsíc se dá a vy z toho budete mít dobrý pocit. Většina lidí nečte, protože to trochu bolí. Tady můžete tedy snadno získat konkureční výhodu.


10) Dejte účastníkům nějaký dárek

Narovinu, kdo nemá rád pěkný dárek zdarma? Připravte si pro účastníky nejen nějaké pěkné materiály, ale i překvapení nebo dárek pro jednu/dvě účastníce, kterým dáte třeba nějakou super knížku. Každého to potěší a uvidí vás jako někoho, kdo si nenechá pro korunu vrtat koleno. Štědrost se vám ještě dvakrát vrátí, uvidíte.


Tohle je našich deset tipů. Co byste přidali na seznam vy?


Prezentujte dobře.

123 views0 comments

Recent Posts

See All

Dejte svým posluchačům něco extra

Všichni milujeme něco zdarma. Proto existuje jednoduchý způsob jak zlepšit úspěch vaší prezentace či workshopu - připravte, vyrobte nebo kupte pro účasníky nějaký dárek. Tady je pár tipů: Rozdejte úča

bottom of page